Monday, February 9, 2015

Tokyo January 2015 : Day 5

Thursday.  29.01.2015

Hari ni nak ke Karuizawa. Naik shinkansen!!!! Yahooooo!!!

Dah reserve seat semalam kat Tokyo Station. Train kat sini sangat on time okey! Kalo die kata gerak pukul 8.30 pagi, jangan la ngengada pukul 8.30 baru korang sampai. Train time tu dah jalan!

Satu yang sangat meng-amuse-kan aku, kerusi dalam shinkansen tu boleh pusing-pusing!!!!(jakun tak?)
Kerusi die boleh pusing2 ikut arah ke mana shinkansen tu nak gi. Kalo hala train tu ke depan, seat die pon pusing ke depan. Kalo train hala ke belakang,  seat die ke belakang.

Bile shinkansen tu tiba kat platform, orang dari dalam train akan keluar. Crew dlm shinkansen bertukar shift(ni sebab aku nampak.jadi tak berapa sure samada diorang sentiasa tukar crew ke cane), siap ade staff kemas-kemaskan seat2 bagai lagi dan diorang ni bergerak sangat pantas!! bukan macam style terhegeh-hegeh orang kat Malaysia. Time ni orang-orang yg nak masuk ke shinkansen kene beratur sementara nak tunggu diorang selesai dan pintu train tu bukak.
Kanan: Imah kate ni shinkansen yang mahal(yer ke?)
Kiri: Kami bajet. So ini saja lah shinkansen kami. Okay jer


Direction: Kuramae-ueno okachimichi-change ke JR line di okachimichi-tokyo.

Laju okay shinkansen ni. Pkol 9.46 a.m. dah sampai dah. Lajuuuu...

Tadi dalam shinkansen tadi dok sebelah pakcik jepun ni. Membaca novel! Dan dalam train tu sangat ler diamnye. X ada bunyik!. pastu aku ade la letak jaket tebal kat atas peha. Selimutkan kaki. Pastu terkena la skit pakcik tu. Pakcik tu trasa cam x selesa sebab tangan baju terkene kat die, so, aku pon alihkan je la... gomen ne ojii-san. Hurm...diorang mmg jenis mementingkan own space kot. Aku ok je la. Tak de rasa pape pon, sbb aku pon camtu gak. Takleh stranger masuk personal space aku langsung.

Turun kat Karuizawa, terus berasap2 Mulut.  Sojuk  wooooo....agak nak menggigil gak arrr. Terus pakai sarung tangan.

Cadangnye, kat Karuizawa ni, nak naik cable car yg utk orang main ski tu. Tanak main ski. Nak Naik cable car je. Tapi bile tanya kat kaunter, die tak kasi. Nak naik mmg kene sewa/pakai skali ski gear bagai tuh. Boot, seluar, skii sumer tu lah. Tapi kitorang x nak! Nak naik cable car je.. So, sebab die tak kasi kalau tak pakai ski-gear, hasrat terpaksa di batalkan.......

Jalan-jalan menikmati pemandangan kat Karuizawa. Best!!!!!!!!


Cam weird tapi comel giller

Tempat diorang main ski

Resort ape ntah nama die. Giler cam best!

Actually ni kawasan shopping mall diorang. Ala-ala street mall tapi Branded! Kawasan ni di larang makan sebenarnye(Kot?), sebab elok kitorang habis makan bekal kitorang, ade announcement cakap tak boleh bawak pet + makan kat kawasan shopping nih. Tapi ade kesah? kekekek..nasi dah masuk perut da pon

kuih sedap. kat depan bangku kitorang buat port makan tu kedai mini mart. Beli la mende alah ni ngan kuih ikan yang dalam die ade red bean. Halal ke? insyaAllah halal. Sebab sebelum tanya tuh kitorang tanya kakak kaunter kedai mini mart sama ada ingredients macam gelatin, pork, animal fat dll ade tak dalam makanan tuh. Kakak kaunter siap tengok/cek lagi untuk kitorang. So...dapat la merasa ^_^

Bile posing harus sengetkan kepala ..kuikuikuikui

Sojuk!!


kat sini sempat shopping! Mahal? kedai tu ade diskaun kaw-kaw...kalau convert pon still mahal gak? Bayangkan, baju die letak harga ¥1400. Kalau convert araound RM44. Dan aku tau baju jenis macam tu kalau beli kat Malaysia harga die tak kurang dari RM70. Sudahnyer, opkos aku beli! cantik pulak tuh!

Naluri shopping = tick!.... Aku = HAPPY!!

solosai jalan-jalan....balik! badan pon tak tahan sojuk!

2) Masjid assalaam 

Next, ke Masjid Assalam untuk solat (dan makan bekal lagi)

Direction: Tokyo -> okachimichi (yamanote line) . Taktau lebih lanjut direction sebab Imah yang guide. yang aku tau, aku nampak playground die dan aku jadi excited. Tiba-tiba time tuh teringat manga-manga yang aku baca...



Depan pintu masuk

3) Asakusa

Sudah solat dan makan, ke Asakusa pulak.

Kat situ khabarnye banyak cenderahati. Aku pulak macam dah selesai je bab2 cenderahati ni, so kire cuci mata je la. Harga kat sini lebih kurang sama dengan harga kat mana-mana kedai. Kalau mahal pon mungkin tak lebih dari 50 yen die naikkan harga. Tapi bagi aku, barang-barang diorang memang mahal..huhuhuhuhhuhuh...

sempat beli Poskad 100 yen untuk di poskan untuk kawan-kawan di Malaysia




Sensoji Temple. Mak tak berkenan ngan tempat2 camni. Entah ade hantu ke cane katenye.

Hari dah gelap walaupon baru pukul 5 petang. Kedai pon dah siap-siap nak tutup. Jalan-jalan sekejap, pastu balik~~


No comments:

Post a Comment