Friday, June 12, 2015

Road Trip = Malaysia : Pulau Pinang - Food!

Ape yang bestnyer ngan Pulau Pinang ni?

ofkos la makanan dier kan? Tapi sayang kitorang tak berkesempatan nak expose kan taste bud kitorang ngan makanan-makanan kat sini. Mana yang sempat je la Labu. Lagipon dalam Malaysia je pon. Lain hari boleh ke sini lagi ye dak?

So, ape yang kitorang sempat telan rasa :-

1.
Mee Udang Ayu.

Aku ade citer kat post sebelum nih.
Harga : RM15.00
Juri : Sodap! kuah die sedap. Udang fresh! cuma harga die macam nak terbeliak mata aku dengarnye..


Nampak tak kat sini betapa sedapnye mee ni. Licin kau!!


2. 
Breakfast kat sini. Dalam Georgetown. Punya la nak mencari kat mana nak breakfast cam payah je. Rasanye cam banyak je pilihan, tapi kitorang je tatau nak makan kat mana. So, lepas dah round tiga puluh juta kali, decide makan kat sini je la. Aku perut dah lapar.......


3.
Hameediyah Restoran. 
Gile kene beratur panjang weiii. Si Padel kata ade satu lagi kedai Hameediyah yang lain. Sebab time die pergi dulu, kedai tu ade satu floor je, dan agak luas la gak. Kalau kedai ni die ade 2 floor dan selamat untuk aku katakan yang space die kecik je.

Harga : RM10
Juri : Untuk makanan yang menyebabkan aku terpaksa beratur panjang dan terpaksa terpacak tepi meja untuk tunggu meja kosong, bagi aku Nasi Kandar die ala-ala Nasi Kandar macam kedai-kedai mamak yang biasa. Tak ade beza pon. Hurmm...







4. 
Mee Sotong di Taman Kota Lama.

Mula-mula sampai sini je, aku just nak minum-minum je. Sebab perut tak berapa nak lapar. So, aku order Ais Kacang Special, Padel order Coconut Shake. Isk! lambat benau airnye sampai. Aku dah berapa kali gak ar cakap kat aney tu air tak sampai lagi. Lepas 10-15 minit, Coconut Shake Padel sampai. Aku nye Ais Kacang mana? belom siap! So aku tunggu, dan tunggu, dan tunggu..TAK JUGAK SAMPAI.! hangen satu badan betul. Sekali tu aney tu datang lagi, dan boleh die kata "tak dapat lagi?' Hangen betol! Terus kene bebel-bebel dengan aku. 5 minit lepas tu sampai dah Ais Kacang aku. 

Padel decide beli je la Mee Sotong nih. Buat dinner. Ok la. So, Padel gi beratur sementara aku melayan perasaan pekena Ais Kacang. 

Beratur lagi !

15 minit atau pon lebih, makanan pon siap. Aku jamah sikit je sebab selera macam tertutup dek Ais Kacang. Dan perut aku pon tak de la lapar mana. So, aku amik pinggan bawak ke kedai Mee Sotong tu balik mintak tapaukan. Boleh buat makan malam kat bilik nanti.

Harga : RM5.00
Juri : Masa aku jamah kat food court tu, rasa cam tade la sedap pon. Tapi bile aku makan kat bilik, terasa cam sedap giller mee dia. Serius sedap. Magik ape kah ini?

nampak tak kedai minum  yang signboard biru tu? Menyampah!!! seb baik harga die tak melampau mahal.

beratur lagi..diorang masak mee ni portion by portion. Memang giller laju serta pantas staff-staff diorang.

Mee sedap! dah terliur aku kenangkan balik rasa die..

 5.
Kedai Kopi kat National Park
kedai ni ade betul-betul kat tepi jalan sebelum nak masuk ke National Park. Tempat orang banyak tanya nak naik boat kak, nak naik boat? Mula-mula main masuk je kedai ni sebab belom breakfast lagi. So serbu je la. Tak expect apa2 pon sebab kedai die macam biasa-biasa je. Tapi umangaii! sedap delicious tasty giller kot makanan die!

Aku order kuewtiow goreng ngan kopi susu. Padel order Roti telur. Aku tatau nak cakap. Memang marbeles beles. Nak-nak lagi kuah cicah roti telur tuh. Fuh. Sedap! Tak sempat nak amik gambar roti telur die sebab tau tau je dah habis dah. Nampak tak kat situ betapa sedapnye? Sampai kitorang tapau lagi dua roti telur buat makan dalam perjalanan balik nnt.

Harga : Tak ingat sangat. Roti telur mungkin RM2. Kuewtiow macam RM5. Tak ingat. Serius
Juri : Ten Thumbs up!! Sodap bona!!





Itu saja yang sempat masuk dalam perut.....


No comments:

Post a Comment